Izolace od kamarádů, těžší čtení emocí. Jak pandemie ovlivní děti?

Nejmenším dětem hrozí nejmenší problémy.

Jsou rodiny, které si v současné krizové situaci kladou otázku, jak dokáží věnovat čas svým dětem, které musely zůstat doma a přestali chodit do školy. Jsou takové, které trápí jejich vzdělávání i zdraví.

A pak jsou rodiny, které se zamýšlejí dále do budoucnosti a obávají se, jaký dopad bude mít pandemie na sociální dovednosti jejich dětí, zda se nezatáhne jejich vývoj, schopnost komunikovat s vrstevníky a celkově s jinými lidmi.

Jak bude vypadat jejich sociální, psychologický a emocionální růst, když poslední měsíce tráví většinou v izolaci od ostatních členů rodiny či dokonce od svých kamarádů a kamarádek? A může například nošení roušek zkomplikovat jejich schopnost číst emoce jiných lidí?

Při nejmenších stačí pokračovat běžnou výchovou

„Nová realita v souvislosti s pandemií se dotýká našeho pocitu jistoty a bezpečí, útočí na naše hodnoty i mezilidské vztahy. Jak se odrazí toto množství změn na zdravém vývinu našich dětí, dnes ještě s jistotou nemůžeme posoudit, ale první indicie se k nám už začínají dostávat, „říká pro SME dětská psycholožka Linda Klein z ambulance PsychoKonzult.

Izolace a sociální odstup podle ní zřejmě nejméně negativně ovlivňují nejmenší děti zhruba do tří let. Ty totiž potřebují zejména přítomnost rodičů a pocit bezpečí.

„Možnost trávit čas s rodiči je pro ně velkým přínosem, pokud jsou rodiče v relativně dobré psychické kondici a umí se přiměřeně věku a vývojovým potřebám o děti postarat,“ vysvětluje psycholožka.

Rodiče takovým malým dětem pomáhají poznávat svět, rozvíjejí volnou hru, řeč i emocionalitu.

Pokud bychom roušky a přikrývky obličeje nosili io rok a pokračovalo by i omezené setkávání s druhými, většina neurotypických dětí, tedy takových, které nemají symptomy vývojových poruch, jako například autismus, se vysoce pravděpodobně bude vede socializovat bez větších problémů.

Další články autora

Comments

PR článek

Mohlo by Vás zajímat